Alimentació saludable

50-30-15 les proporcions nutritives

La primera entrada del blog “Espai Salut” va ser una visió sobre què podem fer nosaltres per mantenir-nos en salut. El post d’avui és el primer de 10 seguits que pretén aprofundir els consells de La salut comença en tu, text que convidem a tornar a llegir.

Han corregut rius de tinta sobre alimentació saludable. Cada poc temps es descobreixen novetats relacionades amb el nostre menjar. Aliments desconeguts apareixen del no res com mannà per tots els mals, es posen de moda i al poc temps tornen a desaparèixer del mapa. Us recordeu de les baies de goji? De la xia? De l’all negre? Algú encara en parla?

El consumisme galopant tampoc s’atura davant dels aliments. A més de les novetats sobtades, n’hi ha sempre més prefabricats, precuits, envasats. Aquests últims molt pràctics però gens saludables per la nostra salut a llarg termini: més manipulat, més perjudicial per la presència de sal, sucre i additius.

Avui us convidem a aturar-vos, recapitular i tornar als bàsics, pel que fa el tipus d’aliments i la manera d’ingerir-los. Sempre és millor un producte de temporada, de proximitat i cuit per un@ mateix@ que comprat en una llauna i escalfada, per a més inri, al microones.

Una alimentació saludable te dos components importants: la composició dels nutrients i que sigui una alimentació més alcalina possible. D’aquesta vessant, en parlarem la propera setmana.

Els nutrients tenen tres pilars basics: els hidrats de carboni, dels quals n’hauríem de menjar el 50% de les calories diàries, els greixos (un 30%) i les proteïnes ( un 15%).

Els hidrats de carboni són la nostra benzina que necessitem per fabricar energia, per funcionar. Els greixos insaturats – els bons, com ara olis vegetals o els que es troben a les nous, a les llavors i alguns peixos – per construir les cèl·lules  i la capa protectora. Finalment, i contra tota creença de molta gent, de proteïnes – les necessitem per funcions reguladores i metabòliques – només haurien de menjar-ne un 15% de les calories diàries; amb un pit de pollastre de 80grs ja tenim cobert el 100% de la necessitat proteica d’una persona de 65kg. Tampoc cal que les proteïnes siguin d’origen animal, amb els llegums es cobreix sense problema totes les necessitats.

50+30+15 = 95. Els 5% que falten  són vitamines i minerals que amb 5 racions al dia entre fruita i verdura completen amb escreix una alimentació saludable.

En conclusió, la dieta saludable hauria de constar de cereals integrals, nous, llavors, fruita i verdura, llegums i si s’opta per una alimentació omnívora, ous i de tant en tant algun peix. Queden per contades ocasions aviram, carn, dolços i alcohol.

 

Si en vols saber més, contacta’ns via consulta@artemisaherboristeria.cat.

 

Per no perdre cap novetat, subscriu-t’hi  al nostre butlletí. El formulari el trobaràs al final del post.

 

Productes relacionats:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *